Vom Lager Waldsee (hier, Daniel Hamilton):
Vom Goethe-Institut:
Wednesday, August 29, 2012
Monday, August 27, 2012
Guten Tag! Begrüßungen aus Münster
Simon und Bettina sagen HALLO in Münster.
=> Wer antwortet? (Who answers?)
=> Wer antwortet nicht?
=> Wer wird nicht gefragt, aber will auch mitsprechen? (Who isn't asked, yet still wants to speak?)
=> Mit wem ist die Sprache "erwachsen" / formal ? (Sie / Ihnen?)
,,Wie geht's Ihnen?
=> Mit wem ist die Sprache "lässig" / casual ? (du / dir?)
,,Wie geht's dir?
,,Sie dürfen mich ruhig duzen. (Hier, ein Durcheinander / Misch-Masch: as in: "You, ma'am may speak informally with me.")
Auch gesagt:
• ,,Schönen Tag noch!
• ,,Ich wünsche dir weiter viel Spaß.
- ,,Danke schön. -- Bitteschön.
• ,,Viel Zeit in der Stadt verbracht?
- ,,Länger halte ich es nicht aus. Die Stadt ist heute zu voll.
• ,,Hervorragend! (Splendid!)
Saturday, August 25, 2012
Abenteuerland von Pur
Die Zuschauer kennen ALLE LIEDER VON PUR!
Songtext
te Himmel macht mich krank
Ein schweres graues Tuch
Das die Sinne fast erstickt
Die Gewohnheit zu Besuch
Lange nichts mehr aufgetankt
Die Batterien sind leer
In ein Labyrinth verstrickt
Ich seh' den Weg nicht mehr
Ich will weg, ich will raus
Ich will - wünsch mir was
Und ein kleiner Junge nimmt mich an die Hand
Er winkt mir zu und grinst:
Komm hier weg, komm hier raus
Komm, ich zeig dir was
Das du verlernt hast vor lauter Verstand
Refrain:
Komm mit
Komm mit mir ins Abenteuerland
Auf deine eigene Reise
Komm mit mir ins Abenteuerland
Der Eintritt kostet den Verstand
Komm mit mir ins Abenteuerland
Und tu's auf deine Weise
Deine Fantasie schenkt dir ein Land
Das Abenteuerland
Neue Form, verspielt und wild
Die Wolken mal'n ein Bild
Der Wind pfeift dazu dieses Lied indem sich jeder Wunsch erfüllt
Ich erfinde, verwandle mit Zauberkraft
Die Armee der Zeigefinger brüllt:"Du spinnst!"
Ich streck' den Finger aus
Ich verhexe, verbanne, ich hab die Macht
Solange der Kleine da im Spiegel noch grinst
Refrain:
Komm mit
Komm mit mir ins Abenteuerland
Auf deine eigene Reise
Komm mit mir ins Abenteuerland
Der Eintritt kostet den Verstand
Komm mit mir ins Abenteuerland
Und tu's auf deine Weise
Deine Fantasie schenkt dir ein Land
Das Abenteuerland
Peter Pan und Captain Hook mit siebzehn Feuerdrachen
Alles kannst du sehen, wenn du willst
Donnervögel, Urgeschrei, Engel, die laut lachen
Alles kannst du hören, wenn du willst
Du kannst flippen, flitzen, fliegen und das größte Pferd kriegen
Du kannst tanzen, taumeln, träumen und die Schule versäumen
Alles das ist möglich in dir drin, in deinem Land
trau dich nur zu spinnen, es liegt in deiner Hand
Komm mit!
auf deine eigene Reise
komm mit!
und tu's auf deine Weise!
Refrain 2x
Komm mit
Komm mit mir ins Abenteuerland
Ich bin aus Hürth - Wise Guys
... Der Ort, wo ich wohne..
Was ist es mit der Stadt, Hürth? Hier noch ein Lied über Hürth... wo es total schön sein muss. Aber warum lachen die Zuschauer?
Hürth, meine Perle
Songtext: Ich Bin Aus Hürth
Jo – Jo! Jo, ihr Checker,
Hier kommt Aggro-Hürth wieder auf den Plan.
Ja, ja! Jetzt gibt’s was auf die Ohr'n –
Ja, ja! Jetzt gibt’s was auf die Ohr'n –
Pass auf! Jo!
Der Ort, wo ich wohne, da gibt es gar kein Ghetto.
Da gibt es einen Rewe und 'nen Lidl und 'nen Netto.
Da gibt es einen Bäcker, da gibt es einen Aldi.
Frau Schmitz hat einen Dackel und ich glaube, der heißt „Waldi“.
Der Ort, wo ich wohne, und alle Leute kenn',
ist leider so, dass da nur selten Mülltonnen verbrenn'.
Das Leben ist ok, was ich immer „mittel“ fand.
Ey, Scheiße, Mann, ich glaub ich komm vom Mittelstand.
Ich bin aus Hürth!
Und ich will, dass man das immer sieht und spürt.
Ich bin aus Hürth! Ich bin aus Hürth!
Das ist der Ort, der wo mein Herz total berührt.
Ich bin aus Hürth!
Jo, jo – Passt auf – Schnallt euch an!
Ey, der Ort, wo ich wohne, da gibt es nette Leute.
Die Frauen nennt man „Frauen“, und keiner nennt sie „Bräute“.
Die Männer nennt man „Männer“, und keiner nennt sie „Macker“,
Frau Schmitz wohnt gegenüber, von dem Kartoffel-Acker.
Der Ort, wo ich wohne, da seh' ich keine Gangster.
Da seh' ich nur 'n paar Kühe und die Stute und den Hengst da.
Ich wär' so gern ein Gangster, und so weiter und sofort.
Ey, Scheiße, Mann, ich komm' vom falschen Ort!
REFRAIN
Jo, jo, - Aggro Hürth
Ey, der Ort, wo ich wohne, da gibt es keinen Knast.
Da wird man nur mal aggro, wenn man mal den Bus verpasst.
Da kann man kein' erschießen und da kann man kein' ermorden.
Frau Schmitz sagt immer nur zu mir: „Mensch, bist du groß geworden.“
Der Ort, wo ich wohne, liegt an der Autobahn.
Wenn ich 'ne Tüte brauche, muss ich nach Holland fahr'n.
Ich leih' mir dann ein Auto, den Golf von meinem Vater.
Und ich geh' auch total gern ins Theater.
REFRAIN!
Der Ort, wo ich wohne, da gibt es gar kein Ghetto.
Da gibt es einen Rewe und 'nen Lidl und 'nen Netto.
Da gibt es einen Bäcker, da gibt es einen Aldi.
Frau Schmitz hat einen Dackel und ich glaube, der heißt „Waldi“.
Der Ort, wo ich wohne, und alle Leute kenn',
ist leider so, dass da nur selten Mülltonnen verbrenn'.
Das Leben ist ok, was ich immer „mittel“ fand.
Ey, Scheiße, Mann, ich glaub ich komm vom Mittelstand.
Ich bin aus Hürth!
Und ich will, dass man das immer sieht und spürt.
Ich bin aus Hürth! Ich bin aus Hürth!
Das ist der Ort, der wo mein Herz total berührt.
Ich bin aus Hürth!
Jo, jo – Passt auf – Schnallt euch an!
Ey, der Ort, wo ich wohne, da gibt es nette Leute.
Die Frauen nennt man „Frauen“, und keiner nennt sie „Bräute“.
Die Männer nennt man „Männer“, und keiner nennt sie „Macker“,
Frau Schmitz wohnt gegenüber, von dem Kartoffel-Acker.
Der Ort, wo ich wohne, da seh' ich keine Gangster.
Da seh' ich nur 'n paar Kühe und die Stute und den Hengst da.
Ich wär' so gern ein Gangster, und so weiter und sofort.
Ey, Scheiße, Mann, ich komm' vom falschen Ort!
REFRAIN
Jo, jo, - Aggro Hürth
Ey, der Ort, wo ich wohne, da gibt es keinen Knast.
Da wird man nur mal aggro, wenn man mal den Bus verpasst.
Da kann man kein' erschießen und da kann man kein' ermorden.
Frau Schmitz sagt immer nur zu mir: „Mensch, bist du groß geworden.“
Der Ort, wo ich wohne, liegt an der Autobahn.
Wenn ich 'ne Tüte brauche, muss ich nach Holland fahr'n.
Ich leih' mir dann ein Auto, den Golf von meinem Vater.
Und ich geh' auch total gern ins Theater.
REFRAIN!
Ich bin aus Hürth! Ich bin aus Hürth! Ich bin aus Hürth!
(aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth)
Ich bin aus Hürth! Aus Hürth, aus Hürth!Ich bin aus Hürth!
Ich bin aus Hürth! Aus Hürth, aus Hürth!Ich bin aus Hürth!
(aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth, aus Hürth)
Die Wise Guys bei Twitter
NY Times on Origin of English
-- Historians are split between 2 camps, we might identify as the wheel (chariot-driven warriors), and the hoe (peaceful farmers). Here is some new evidence in the debate.
Family Tree of Languages Has Roots in Anatolia, Biologists Say
By NICHOLAS WADE Published: August 23, 2012
Biologists using tools developed for drawing evolutionary family trees say that they have solved a longstanding problem in archaeology: the origin of the Indo-European family of languages.
The family includes English and most other European languages, as well as Persian, Hindi and many others. Despite the importance of the languages, specialists have long disagreed about their origin.
Linguists believe that the first speakers of the mother tongue, known as proto-Indo-European, were chariot-driving pastoralists who burst out of their homeland on the steppes above the Black Sea about 4,000 years ago and conquered Europe and Asia. A rival theory holds that, to the contrary, the first Indo-European speakers were peaceable farmers in Anatolia, now Turkey, about 9,000 years ago, who disseminated their language by the hoe, not the sword.
The new entrant to the debate is an evolutionary biologist, Quentin Atkinson of the University of Auckland in New Zealand. He and colleagues have taken the existing vocabulary and geographical range of 103 Indo-European languages and computationally walked them back in time and place to their statistically most likely origin.
The result, they announced in Thursday’s issue of the journal Science, is that “we found decisive support for an Anatolian origin over a steppe origin.” Both the timing and the root of the tree of Indo-European languages “fit with an agricultural expansion from Anatolia beginning 8,000 to 9,500 years ago,” they report.
But despite its advanced statistical methods, their study may not convince everyone.
The researchers started with a menu of vocabulary items that are known to be resistant to linguistic change, like pronouns, parts of the body and family relations, and compared them with the inferred ancestral word in proto-Indo-European. Words that have a clear line of descent from the same ancestral word are known as cognates. Thus “mother,” “mutter” (German), “mat’ ” (Russian), “madar” (Persian), “matka” (Polish) and “mater” (Latin) are all cognates derived from the proto-Indo-European word “mehter.”
Dr. Atkinson and his colleagues then scored each set of words on the vocabulary menu for the 103 languages. In languages where the word was a cognate, the researchers assigned it a score of 1; in those where the cognate had been replaced with an unrelated word, it was scored 0. Each language could thus be represented by a string of 1’s and 0’s, and the researchers could compute the most likely family tree showing the relationships among the 103 languages.
A computer was then supplied with known dates of language splits. Romanian and other Romance languages, for instance, started to diverge from Latin after A.D. 270, when Roman troops pulled back from the Roman province of Dacia. Applying those dates to a few branches in its tree, the computer was able to estimate dates for all the rest.
The computer was also given geographical information about the present range of each language and told to work out the likeliest pathways of distribution from an origin, given the probable family tree of descent. The calculation pointed to Anatolia, particularly a lozenge-shaped area in what is now southern Turkey, as the most plausible origin — a region that had also been proposed as the origin of Indo-European by the archaeologist Colin Renfrew, in 1987, because it was the source from which agriculture spread to Europe.
Dr. Atkinson’s work has integrated a large amount of information with a computational method that has proved successful in evolutionary studies. But his results may not sway supporters of the rival theory, who believe the Indo-European languages were spread some 5,000 years later by warlike pastoralists who conquered Europe and India from the Black Sea steppe.
A key piece of their evidence is that proto-Indo-European had a vocabulary for chariots and wagons that included words for “wheel,” “axle,” “harness-pole” and “to go or convey in a vehicle.” These words have numerous descendants in the Indo-European daughter languages. So Indo-European itself cannot have fragmented into those daughter languages, historical linguists argue, before the invention of chariots and wagons, the earliest known examples of which date to 3500 B.C. This would rule out any connection between Indo-European and the spread of agriculture from Anatolia, which occurred much earlier.
“I see the wheeled-vehicle evidence as a trump card over any evolutionary tree,” said David Anthony, an archaeologist at Hartwick College who studies Indo-European origins.
TED: Béatrice Coron Cuts Language and Stories from Paper
Brilliant international artist -- and linguist!
"Everybody has a story to tell.
Everybody has to make a story to make sense of the world...
Imagination is the vehicle...
The destination is our minds, and how we can reconnect with the essential, and with the magic..
(That's what) storycutting is about."
I recommend a visit to her website BÊATRICE CORON - HERE
What's your favorite Béatrice Coron piece? Were you intrigued by her cape? I fell in love with her Balloon World, and am fascinated that she thought to make sense, for instance, of the history of candy making. I think that her public art just soars! I'm thrilled to learn that she's working on screens and fencing for low income housing.
As one observer [White Tiger333] wrote, I believe, that I too "am gobsmacked by the artistry and enthralled by the Life Observation! The glass projects - wah!! The love of languages - double wah!!"
-- Danke, dass du mit dabei bist.
"Everybody has a story to tell.
Everybody has to make a story to make sense of the world...
Imagination is the vehicle...
The destination is our minds, and how we can reconnect with the essential, and with the magic..
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As one observer [White Tiger333] wrote, I believe, that I too "am gobsmacked by the artistry and enthralled by the Life Observation! The glass projects - wah!! The love of languages - double wah!!"
-- Danke, dass du mit dabei bist.
Friday, August 24, 2012
Thursday, August 23, 2012
Am aller Glücklichsten (Happiest of all): The Danes!
HERE'S A BLOGPOST ABOUT HOW TO LOOK LIKE, AND ACT LIKE A DANE!
OK. Ich bin auch Dänisch.
Ich komme auch aus Minnesota.
Ich finde diese Post lustig!
Viel Spass! (Have fun!)
OK. Ich bin auch Dänisch.
Ich komme auch aus Minnesota.
Ich finde diese Post lustig!
Viel Spass! (Have fun!)
FORBES again names Angela Merkel "World's Most Powerful Woman"
The 100 Women Who Run The World
From CEOs and heads of state to early adopter entrepreneurs, celebrity role models, billionaire activists and philanthropists who are healing the world, Forbes ranks the women who matter most.
For the second year running, three of the top five women on FORBES list of the world’s 100 most powerful women are politicians. In the list as a whole, 19 politicians hold court, including eight heads of state. It wasn’t a U.S. election year, which explains the exit of the Tea Party candidates who wielded considerable power in 2011, but overall more than half of the political returnees from last year’s list shot considerably up the rankings.
What does this say about the changing dynamic of women in politics around the world? In the words of former Secretary of State Madeline Albright, a little something like this: “People say there are not enough qualified women, that’s one of the biggest bullshit things I’ve ever heard.”
At the top of the list German Chancellor Angela Merkel reigns supreme as the pre-eminent leader of the European Union. Her hold over the economic future of the eurozone (current GDP $17.9 trillion) was made crystal clear this year. As world leaders took turns portending the end of the Euro as currency, Merkel is fighting tooth and nail to keep it in circulation—and the economies of her fellow EU nations afloat. Germany has been behind the Greek bailout, the capitalizing of Spain’s banks and more, but in 2012 stressed the nation’s inability to bail out more declining nations and rejected proposals of pooling national debts to stave off further defaults. The way things stand, what Merkel (commonly referred to as the “Iron Lady” of Europe) says–goes.
- Just behind her, falling for the second year at No. 2 on the list is U.S. Secretary of State Hillary Clinton, fourth in line to the succession of the U.S. Presidency. As the world ambassador of the largest single economy on earth, Clinton has advanced U.S. interests and policies overseas while pushing women’s issues, development and education to the top of the foreign policy agenda. Greta Van Susteren, a fellow Power Woman and friend of Clinton’s told me last year that her notoriety on the international stage is unparalleled, and makes her different from any of her predecessors. “[Clinton] might as well be the President of the United States,” she said. “The whole world knows her.” ...
- Dilma Rousseff–who graces the cover of FORBES this issue--is the third most powerful woman in the world from her perch atop the world’s eighth biggest economy, but, more importantly, an economy on the rise. Brazil’s president is in the midst of an economic overhaul of her country, starting with the middle class. The economist and former Marxist guerrilla (See “The Real Deal”) has enacted new incentives to small business owners, large-scale infrastructure projects that ring of Eisenhower-Era America and child welfare initiatives that are expected to usher the country into a new era of prosperity. Soon even more eyes will be on Brazil as the nation will host the 2014 World Cup and 2016 Olympics—all the more reason to get those infrastructure projects up and running.Also in the top ten: Sonia Gandhi, the president of the Indian National Congress Party, which this summer condemned outbreaks of violence in the northeastern Assam region of the country between Hindu and Muslim groups (which resulted in over 300,000 displaced Indians), and Janet Napolitano, the first female head of the Department of Homeland Security and the woman responsible for keeping America’s borders (air, land, sea and cyber) well-defended. This year was a challenging one for Napolitano’s office, which in addition to reacting to the SCOTUS decision to enforce Arizona’s controversial policies on undocumented immigrants, had the added responsibility of weathering the public tragedy of July’s “Batman” shootings in Aurora, Colorado.“I am deeply saddened by the terrible shooting in Aurora, Colorado,” said Napolitano in a statement. “Federal, state, and local law enforcement agencies continue to respond to this horrific event and I have directed the Department of Homeland Security to provide any support necessary in the ongoing investigation. We are committed to bringing those responsible to justice.”The global leadership of woman stretches far and wide, from the most prosperous of nations to smaller, aid-supported states. Cristina Fernandez de Kirchner, president of Argentina; Aung San Suu Kyi, the general secretary of the National League of Democracy in Burma; Julia Gillard, Prime Minister of Australia, Yingluck Shinawatra, prime minister of Thailand; Joyce Banda, President of Malawi (new in 2012) and Ellen Johnson-Sirleaf, president of Liberia; all prove that women are not just qualified candidates for the job—but that their constituencies are behind them.At home, women are flexing their political muscle in the White House (Michelle Obama continues her mission to overhaul the diets of America’s youth while making the rounds to court the women’s vote in November), the Senate (Nancy Pelosi is the House minority leader), in public health (Kathleen Sebelius is challenged with the implementation of ObamaCare while Margaret Hamburg fights a decline in manufacturing standards for drug makers in America and abroad) and the financial sector (Mary Schapiro heads the SEC).While the 2012 list has a strong showing for female politicians, the big news is that looking forward, 2013 could be a banner year. While there isn’t a female candidate for President in the U.S., there are a number women running for election around the world—from South Korea to Afghanistan– who could join these ranks in the months ahead.
Forbes Lists -------PROFILE, Angela Merkel
#1 Power Women and #4 Powerful People (#4 after the Presidents of the USA, Russia, and China --B. Obama, V. Putin, Hu Jintao-- and before Bill Gates, King of Saudi Arabia, Aziz al Saud, the Pope, 2 other Americans -- Bernanke and Zuckerberg, and the PM of the UK, David Cameron, #10)- Age: 58
- Residence: Berlin, Germany
- Country of Citizenship: Germany
- Education: Doctorate, Leipzig University; Master of Science, Leipzig University
- Marital Status: Married
- The world's No. 1 Most Powerful Woman for the second year in a row, German Chancellor Angela Merkel is the "Iron Lady" of Europe and the lead player in the eurozone economic drama that continues to threaten global markets.
- As Greece, Spain, Italy and Portugal have teetered on the brink of an economic collapse, she has vowed to do everything in her power to preserve the 17-country EU.
- Merkel also called on international leaders to renew the Kyoto agreement, a commitment to reduce greenhouse gases that she helped ratify as Germany's environmental minister in the 1990s. She has been chancellor since 2005, and her recent public approval ratings soared to near 70%--a good sign leading into the general election in the fall of 2013.
- Merkel is embracing the Internet, and last fall launched a YouTube channel, Die Bundesregierung, where she directly answers citizens' questions.
Tom Hanks describes the Autobahn
Mit Dave Letterman spricht er ueber seinen (he --Tom Hanks-- speaks about his) Film, Cloud Atlas, sowohl auch (as well as) seinen Besuch (visit) nach Eisenhuettenstadt, die Traumstadt (dream city) der DDR (of the former East Germany, GDR: German Democratic Republic).
Bist du schon auf einer Autobahn wesen?
-- Hat es dir gut gefallen?
-- War es zu anstrengend, --zu stressig?
-- Oder fandest es lieber berauschend (exhilarating), wie Tom Hanks?
Wenn noch nicht, dann moechtest du auf einer Autobahn fahren?
Finally: How might YOU interpret this traffic sign, that Tom Hanks described so hilariously???
Bist du schon auf einer Autobahn wesen?
-- Hat es dir gut gefallen?
-- War es zu anstrengend, --zu stressig?
-- Oder fandest es lieber berauschend (exhilarating), wie Tom Hanks?
Wenn noch nicht, dann moechtest du auf einer Autobahn fahren?
Finally: How might YOU interpret this traffic sign, that Tom Hanks described so hilariously???
Wednesday, August 22, 2012
Dr. Doofensmirtz (Üble Reich) Zeichentrick / Cartoon
Nie früher hatte ich diesen Zeichentrickfilm gesehen. (,,Doof" auf Deutsch klingt wie ,,oaf" auf Englisch.)
--> Did anyone out there grow up with this 'toon?
--> What references to German stereotypes do you find?
--> Was stimmt hier auf Deutsch nicht? (Can you find incorrect German being used here?)
--> Did anyone out there grow up with this 'toon?
--> What references to German stereotypes do you find?
--> Was stimmt hier auf Deutsch nicht? (Can you find incorrect German being used here?)
VW Jetta: Get some Fahrvergnügen
Rate this ad:
--> Wie erfolgreich war diese Reklamme ( = ad) ?
Sehr erfolgreich = very successful.
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--> Was denkst du? Warum?
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Peter Sellars lernt Deutsch?
ein Zimmer = a room !
-- Sprachen sind manchmal lustig.
-- Wer findet diese Szene lustig?
-- Sprachen sind manchmal lustig.
-- Wer findet diese Szene lustig?
I Love Lucy -- In Paris (Has Trouble Paying Bill)
Hilfe! (Help!)
Vom 27. Februar 1956!
Die Ricardo und Mertz Famillien kommen endlich (finally arrive, or come into) in Paris an, aber wurden von der Polizei gefangen. Sie hatten verfaelscheten Franzoesisches Geld, Franken.
Lern doch Sprachen! (Learn languages!)
Vom 27. Februar 1956!
Die Ricardo und Mertz Famillien kommen endlich (finally arrive, or come into) in Paris an, aber wurden von der Polizei gefangen. Sie hatten verfaelscheten Franzoesisches Geld, Franken.
Lern doch Sprachen! (Learn languages!)
Simpsons - Tik Tok (Wer singt?)
--> Verstehst du den Text?
--> Hier schreibe ich so schnell wie möglich, was ich dabei höre:
Ich putze mir die Zähne ... (I'm brushing / tidying --idiomatic -- my teeth)
Das ist geil! (That's plain awesome!)
Hör nicht auf! (Don't stop!)
Feiern, bis die Sonne aufgeht. (Party / celebrate, until the sun comes up.)
Lass es krachen! (Let it crash --- let there be plenty of noise)
Tik tok auf der Uhr, und die Party hört nicht auf. (Tick-tock on the clock, and the party doesn't stop.)
--> Antwort zur Frage, "Wer singt?" : AlexiBexi! Aber sicher.
Newburyport MA to reinstate middle school German
Gute Nachrichten ( = Good news. Another community is smartening up regarding the enormous deficit that comes with denying language learning in schools.)
August 20, 2012
August 20, 2012
Foreign language making comeback
Fund will begin to restore middle school program
By Lynne HendricksCorrrespondent
NEWBURYPORT — Thanks to an unforeseen uptick in Chapter 70 funds from the state, the Newburyport School Department is making good on a promise to restore Spanish and German classes at Rupert A. Nock Middle School this year.
While the new foreign language program won’t match the robust curriculum that dissolved in 2007 to balance a decimated budget, Superintendent Marc Kerble said it represents a creative use of approximately $94,000 of additional funding.
The return of the classes is being applauded by both parents and School Committee members who went on record earlier this year in expressing a fervent desire for the restoration of the program.
“At the School Committee (budget) meeting, I said I was committed to bringing back some of the foreign language program if we got more money,” Kerble said. “We’re going to start this in September 2012, and hopefully we can grow the program over a three-year period by extending the time.”
Under the new program, middle school students will receive some level of foreign language curriculum. Sixth-graders will receive 20 sessions, or a trimester, in either Spanish or German. Seventh-graders will get a half year and eighth-graders will receive an entire year of study. Class time will be offered to all students twice in the six-day schedule....
Kerble said the program will cost approximately $63,000 to start, .... and expects (that) finding the right person who is capable of providing quality instruction in both languages will be key, he said. “What’s most important is that we get a highly qualified, dynamic teacher,” Kerble said.
The superintendent said his plans to grow the program next year will be guided by a mini ad hoc committee that he hopes to assemble early this year.
Kerble said the expansion of the school district’s foreign language program is vitally important, especially given the hurdles students face in tackling languages for the first time when they get to high school.
“I think people are pleased we’re moving forward,” Kerble said. “I think people would like to have a robust foreign language program right out of the gate. But this is going to be exciting. It will be new, and it will be exciting.”
EUROZONE CRISIS Southern Europeans flock to German classes
Deutsche Welle TOP STORIES
- Date 19.08.2012
- Author Kathrin Erdmann (nh)
- Editor Sean Sinico
(The) German (language.... has a reputation for having) ....grammar. (Duh! But after years of dwindling interest in foreign language learning in general), the European debt crisis seems to help German to some sort of a renaissance. German language courses are in high demand.
It's three p.m. at the adult evening education center VHS in Hamburg. A long line of people has formed and one after the other, they take a number from the machine and join the crowd already sitting in the waiting room ready to register for the German language classes. Over the next three hours, Anna Neves from VHS and her four colleagues will work non-stop.
"The demand for language classes started rising about a year ago," Neves said. "Every day, we are now dealing with an average of 100 people who we consult and whose language skills we assess."
In comparison to 2010, the number of applications for German classes has increased by 30 percent at the center in Hamburg. Neves said people from southern European euro crisis countries, in particular, are now coming to learn German.
"Many come to us from the Spanish-speaking world, from Spain itself or from South America, who reside in Spain," Neves said, adding that Portuguese and Greeks didn't come at all in the past while now their number is also on the rise.
Large crowds at registration
The Office of Statistics for Hamburg confirms Neves' observations. In 2011, Hamburg saw a considerable rise in the number of residency registrations. Some 2,200 people moved to Hamburg, 600 more than in 2010, and most of them from Spain.
The air is stuffy in the waiting room at the education center. Susana Millan Prol holds a slip of paper with the number 78. There are 30 people still ahead of her. The 31-year-old came to Hamburg two months ago. "In Spain, I study tourism," she said, "but I only ever have a job in the summer. I came here to learn a bit of German. I believe that'll be good for me."
Rick Steves' LIECHTENSTEIN
In Liechtenstein gibt es nur 5 Städte, und ins gesamt 35,000 Einwohner.
Liechtenstein und die Schweiz haben heute nicht nur eine geografische Verbindung (connection), sondern auch ökonomische- und politische- Verbindungen.
USA und Geographie? Nicht wichtig? Autsch!
Weisst DU die Hauptstadt von Rhode Island? Ja.
Aber die Hauptstadt von Deutschland? -- oder von Grossbritanien? -- oder von Frankreich?
--> Man könnte lachen, -- oder weinen.
Aber die Hauptstadt von Deutschland? -- oder von Grossbritanien? -- oder von Frankreich?
--> Man könnte lachen, -- oder weinen.
Kinder aus 1995 im Internet, heute: Viral Video!
Dieser Film ist zweimal so alt wie YOUTUBE (erst 2003 erfunden).
By Deborah Netburn
Was koennen unsere Schulen tun, um unsere Kinder fuer die Zukunft vorzubereiten?
--What should our schools be doing, to prepare our kids for the future?
LOS ANGELES TIMES
By Deborah Netburn
August 19, 2012, 6:00 a.m. --
Talk about waiting for a payoff: Back in 1995, a group of fifth graders led by a clearly visionary video teacher named Cindy Gaffney created a PSA to get kids on the Internet. Eighteen years later, it is finally going viral. The video is kind of awkward and stilted, but its message is so ahead of its time, and prophetic, it's kind of mind-boggling. "By the time we are in college, the Internet will be our telephone, television, shopping center and workplace," the kids say.
Then they explain all the cool things that can be done on the Internet in 1995.
"In less than an hour you can visit the planet Jupiter, take a tour of the Sistine Chapel, do research on the rain forest, get soccer scores for a team in Italy, chat with a friend in Australia and I even found a recipe for cat food cupcakes." I mean, they even got cats in there!
The video was posted to YouTube in 2009 -- 14 years after it was created -- under the title "Prophetic 1995 Student Internet PSA." But up until Tuesday, the video had only collected about 1,000 views. Then it was suddenly discovered by a handful of Internet culture sites and now it has gone viral. The video has been seen close to 1 million times.
In an email to the Los Angeles Times, YouTube trends manager Kevin Allocca writes that while the video provides an interesting and funny look at our technological past, it also says something about what the Web is becoming now -- a vast library of our visual history. "Tens of thousands of science and technology videos are currently uploaded to YouTube each day," he wrote. "How many of those will we find adorably retro in 17 years?"
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Was koennen unsere Schulen tun, um unsere Kinder fuer die Zukunft vorzubereiten?
--What should our schools be doing, to prepare our kids for the future?
Comparative und Superlative
Positiv - Komparativ - Superlativ
-- -er -am ...... (es) sten
warm - wärmer - am Wärmsten
kalt - kälter - am Kältesten
• unregelmäßige Wörter zum einstudieren!
(Welche sind auch unregelmäßig auf Englisch? Zum Beispiel: good-better - best; much - more - most)
gut - besser - am besten
viel - mehr - am meisten
hoch - höher - am höhsten
nahe - näher - am nächsten (nearest = gleich, wie "next" )
gern - lieber - am liebsten
------------------
...so wie.. = sie sind gleich (Du bist so klug wie ich.)
... (besser) als.. -- = Zwei Dinge sind anders. (Ich finde dich kluger als ich!)
--> Lernst du gern vom Herrn Antrim? Er hat viele Videos bei YOUTUBE, die du dir aussuchen sollst!
-- -er -am ...... (es) sten
warm - wärmer - am Wärmsten
kalt - kälter - am Kältesten
• unregelmäßige Wörter zum einstudieren!
(Welche sind auch unregelmäßig auf Englisch? Zum Beispiel: good-better - best; much - more - most)
gut - besser - am besten
viel - mehr - am meisten
hoch - höher - am höhsten
nahe - näher - am nächsten (nearest = gleich, wie "next" )
gern - lieber - am liebsten
------------------
...so wie.. = sie sind gleich (Du bist so klug wie ich.)
... (besser) als.. -- = Zwei Dinge sind anders. (Ich finde dich kluger als ich!)
--> Lernst du gern vom Herrn Antrim? Er hat viele Videos bei YOUTUBE, die du dir aussuchen sollst!
Die anderen (other) Der-Wörter
Welche Wörter? (For which words are we learning the endings in this clip?)
diese = this / these
jeder = that / those
welche = which
alle = all / every
manche = some
beide = both
solche = such
Habt ihr "Billy (Elmo)" und "Jimmy" verstanden? Und der Außerirdische? (The guy from outer space? -- the alien?) (Ich finde es auch schwer zu wissen genau wer hier spricht.)
Welche Penny ist dein Penny?
Dieser Penny ist mein Penny.
Solche Pennies sind meine Pennies.
Welchen Penny gibst du mir?
Ich gebe dir keinen Penny.
Ich tausche (= to exchange) diesen Penny für den anderen Penny.
Der Spruch / das Sprichwort (the saying): An Tagen wie diesen, muss man weiter gehen.
Um Gottes Willen, was war das? (Heavens! What was that?)
-- Woher kommst du? -- Wie kannst du Deutsch sprechen...?
Welche Sprache ist diese Sprache?
Ich kann alle Sprachen in jeder Galaxie sprechen. . .
Ich komme aus jedem Ort und beiden Seite des Mondes.
Ich bin jeder Mann und jede Frau. Ich bin der, der immer ist. . .
Solche Fragen sind dumme Fragen.
diese = this / these
jeder = that / those
welche = which
alle = all / every
manche = some
beide = both
solche = such
Habt ihr "Billy (Elmo)" und "Jimmy" verstanden? Und der Außerirdische? (The guy from outer space? -- the alien?) (Ich finde es auch schwer zu wissen genau wer hier spricht.)
Welche Penny ist dein Penny?
Dieser Penny ist mein Penny.
Solche Pennies sind meine Pennies.
Welchen Penny gibst du mir?
Ich gebe dir keinen Penny.
Ich tausche (= to exchange) diesen Penny für den anderen Penny.
Der Spruch / das Sprichwort (the saying): An Tagen wie diesen, muss man weiter gehen.
Um Gottes Willen, was war das? (Heavens! What was that?)
-- Woher kommst du? -- Wie kannst du Deutsch sprechen...?
Welche Sprache ist diese Sprache?
Ich kann alle Sprachen in jeder Galaxie sprechen. . .
Ich komme aus jedem Ort und beiden Seite des Mondes.
Ich bin jeder Mann und jede Frau. Ich bin der, der immer ist. . .
Solche Fragen sind dumme Fragen.
Lern die Endungen -r -e -s -e -n -e -s -e -m -r -m -n
Peter Kalnin hilft dabei!
--> Findest auch du die Deutsche Grammatik fast ( = almost) ORDENTLICH??
--> Findest auch du die Deutsche Grammatik fast ( = almost) ORDENTLICH??
Tuesday, August 21, 2012
Fußball Fieber? Am 19. August: Münster v.Werder Bremen
Hier die Tore:
Münster sieht stark aus, nicht wahr? Die Mannschaft spielte nur letztes Jahr in der Zweiten Liga.
Münster sieht stark aus, nicht wahr? Die Mannschaft spielte nur letztes Jahr in der Zweiten Liga.
Super Quarterback Andrew Luck in Stuttgart
Das US-Supertalent mit der Oma aus Karlsruhe
von Gerhard Pfisterer
New York - Das größte Footballtalent dieses Jahrtausends spricht Deutsch – und das gar nicht so schlecht. (Just drafted as first pick by the Indianapolis Colts -- replacing Payton Manning.)
Auf dem Klassenfoto im Jahrbuch der Frankfurt International School hat Andrew Luck als Drittklässler (3rd grader) im geringelten T-Shirt 1998 schon das markante Lächeln aufgesetzt, das ihn noch heute kennzeichnet. Seine Lehrerin Penny Lister erinnert sich noch gut an ihn (His teacher.. remembers him well): „Er war ein sehr intelligenter Schüler, alle mochten ihn sehr. Er war schon damals ein leidenschaftlicher Sportler (passionate athlete).“ An all dem hat sich bis heute nichts geändert – bis auf die Sportart: Damals spielte er Fußball (back then he played soccer) statt Football.
Heute noch hat Andrew Luck ein Deutschlandtrikot (German soccer jersey) im Schrank (in his closet). Doch mittlerweile ist sein bevorzugter Ball eiförmig (his preferred ball is shaped like an egg), er wirft ihn mit dem rechten Arm und ist damit in die Fußstapfen seines Vaters Oliver getreten. Der 52-jährige Deutschamerikaner, dessen Mutter Gisela Steppuhn nach dem Zweiten Weltkrieg (after WWII) ihre Heimatstadt Karlsruhe verließ und in die USA auswanderte, war schon NFL-Quarterback. (Andrew's dad was also a quarterback in the NFL.)
Nach seiner Karriere war er eine Zeit lang als Football-Entwicklungshelfer im Einsatz: 1990 zog er mit seiner Frau Kathy und dem damals einjährigen Andrew nach Frankfurt. (The family moved to Frankfurt when Andrew was 1.) Oliver Luck arbeitete als Manager für die Frankfurt Galaxy und für Rhein Fire (Düsseldorf) sowie später als Ligapräsident der NFL Europe. (Besides managing several football teams in Germany, Andrew's dad was also Europe's NFL president.) Sieben ihrer zehn Europajahre verbrachte die Familie in Deutschland.
Das größte Talent im Draft
Andrew Luck ist das versierteste Spielmachertalent im Draft seit 1998 Peyton Manning, den er bei den Indianapolis Colts beerben wird. Der NFL-Star fehlte dem Team vergangene Saison verletzungsbedingt. Deshalb schnitten die Colts so schlecht ab – und entschieden sich zu einem Schnitt. Peyton Mannings Vertrag wurde aufgelöst, er wechselte zu den Denver Broncos. Der 36-Jährige ist eine Ikone in Indianapolis. Ohne die Aussicht auf die Verpflichtung eines seltenen Supertalents wie Andrew Luck wäre es nicht so weit gekommen – ihm gehört die Zukunft.
Der renommierte Experte Rob Rang schreibt dem 22-Jährigen noch mehr Potenzial zu als Peyton Manning. Er nannte ihn einmal „den besten Perspektivspieler, den ich je gescoutet habe“. Andrew Luck gilt manchen als das größte Talent im Draft, seit sich 1983 schon einmal ein Stanford-Spielmacher auf den Weg machte, die NFL zu erobern: der zweimalige Superbowlsieger John Elway. „Ich glaube, dass er sich ganz gut in der NFL etablieren und Erfolg haben wird, wenn er sich an das hohe Niveau gewöhnt hat“, sagt Oliver Luck.
Andrew Luck ist der fleischgewordene Prototyp des perfekten Quarterbacks. Er hat die physischen NFL-Managerwunschmaße von 1,93 Meter und 106 Kilogramm, gepaart mit einer famosen Athletik. Er verfügt zudem über eine enorme (Spiel-)Intelligenz – er erkennt, was die Defensivspieler tun, noch bevor sie es tun. Und wenn die Abwehrkolosse auf ihn zustürmen, dribbelt der Offensivstratege sie einfach gekonnt aus – da macht sich noch immer seine deutsche Fußballvergangenheit bemerkbar. (When he's attacked by the Defense, his soccer past is right there on display, as he's able to successfully strike forth offensively.)
O•P•I Nagellack mit lustigen Namen
Do you appreciate the humor in the names this company has given the various colors of it's nail polish? From the Germany Collection, here is a sample:
• Unfor-greta-bly Blue (Do you know anyone named Greta? -- Would you believe, my mom?) and
• Danke Shiney Red
It's not hard to picture the colors suggested by these product names. One is a rich royal blue, and the other a deep maroon red.
But then it gets difficult. See if you can match the following colors to the product names they've been given in this new Germany Collection. (Follow the link below for the answers, and other O•P•I surprises.)
A. Lemon 1. Don’t Pretzel My Buttons
B. Orange/Peach 2. Don’t Talk Bach To Me
C. Red/Orange 3. Suzi & the 7 Düsseldorfs
D. Red/Plum 4. Deutsch Ya Want Me Baby?
E. Lilac 5. Berlin There Done That
F. Plum 6. Germanicure by OPI
G. Pearl Pink 7. Schnapps Out Of It
H. Pink 8. Every Month is Oktoberfest
HIER FINDEST DU DIE PRODUKTE
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D. Red/Plum 4. Deutsch Ya Want Me Baby?
E. Lilac 5. Berlin There Done That
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G. Pearl Pink 7. Schnapps Out Of It
H. Pink 8. Every Month is Oktoberfest
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Sunday, August 19, 2012
TED Talk: Julian Treasure: Time to Teach Listening
5 Ways to Better Listening
These notes are intended to enhance your listening to Mr. Treasure.
A. We recognize patterns; we listen to differences.
We also use these filters in our listening:
• culture
• language
• values
• beliefs
• attitudes
• expectations
• intentions
B. He suggests these 5 ways we can work on improving our listening skills:
1. Recalibrate our listening abilities by holding 3 minutes of silence per day.
2. Listen carefully to determine which and how many different "channels" you can hear at any one time.
3. Savor, enjoy, even celebrate even mundane sounds.
4. Change your listening position to one that is most appropriate for the information you are extracting.
5. Follow this acronym, which, in Sanskrit, stands for "essense":
R Receive
A Appreciate
S Summarize
A Ask questions afterwards
C. He suggests we need to teach listening skills, in order to connect to and understand others on this planet, and to help us with the very important work that is required to maintain peace. He says that when we don't bother to listen to others, our world develops into something quite scary, indeed.
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A. We recognize patterns; we listen to differences.
We also use these filters in our listening:
• culture
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• beliefs
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B. He suggests these 5 ways we can work on improving our listening skills:
1. Recalibrate our listening abilities by holding 3 minutes of silence per day.
2. Listen carefully to determine which and how many different "channels" you can hear at any one time.
3. Savor, enjoy, even celebrate even mundane sounds.
4. Change your listening position to one that is most appropriate for the information you are extracting.
5. Follow this acronym, which, in Sanskrit, stands for "essense":
R Receive
A Appreciate
S Summarize
A Ask questions afterwards
C. He suggests we need to teach listening skills, in order to connect to and understand others on this planet, and to help us with the very important work that is required to maintain peace. He says that when we don't bother to listen to others, our world develops into something quite scary, indeed.